گوتنبرگ
چرا این اتفاق افتاد ؟
ادیتور گوتنبرگ به نظر می رسد پیچیده تر از ادیتور متن است .
در همین هنگام قابلیت های ضعیفی برای سایت ساز بودن دارد .
در ادامه ، طراحی سایت هایی که با گوتنبرگ انجام می شود حتی در حد طراحی سایت 2.0 هم نیست .
به نظر برای نسل طراحی سایت 1.5 در سال 2010 هستند .
آن ها می توانند با ساخت یک API ساده کار توسعه دهندگان را ساده تر کنند تا آن ها سایت ساز های خود را در وردپرس پیاده سازی کنند .
در عوض آن ها یک سایت ساز دیگر منتشر کردند .
همچنین آن هیچ طرح پیشنهادی ارائه ندادند .
شاید به مرور زمان ، بعضی توسعه دهندگان این را قبول کنند .
هیچ جایگزینی برای وردپرس نیست .
اما این هیچ کمکی به ما برای رسیدن به هدف اصلی نمی کند .
ما به ساده ترین ادیتور برای طراحی سایت 3.0 نیاز داریم .
WIX
WIX سعی کرد تبدیل به ابزاری شود که طراحی سایت 3.0 با آن انجام شود .
مشکل WIX این است که HTML موجود در آن استاندارد های لازم برای توسعه دهندگان را ندارد .
موقعیت عناصر به صورت مطلق است .
به عنوان یک نتیجه ، HTML قابل ویرایش نیست و متناسب کردن آن با دستگاه های موبایل بسیار سخت است .
WIX فقط دستکتاپ و موبایل را پشتیبانی می کند .
وقتی در حال بررسی هستید ، پنج نوع دستگاه وجود دارد که بایستی پشتیبانی شوند .
WIX اندازه گیری دوباره موقعیت را با جاوا اسکریپت انجام می دهد .
این کار با HTML5 و CSS3 انجام نمی شود .
همچنین پنل تنظیمات خاصی مانند سایر ابزار های طراحی گرافیک وجود ندارد که توسط طراحان به کار گرفته شود .
به نظر می رسد WIX اکثرا برای خو کاربران END ساخته شده است .
و کارایی خاصی برای طراحان و توسعه دهندگان ندارد .
Wix تلاش کرد که روند طراحی سایت را ساده کند و Wix ADI را درست کرد .
آن ها قابلیت تغییر طراحی سایت را به طور کامل از بین بردند .
شما فقط می توانید عکس ها و متن ها را ویرایش کنید .
پس با این ابزار جدید آن ها از طراحی سایت 3.0 فاصله بیشتری گرفتند .
اگر می خواهید محتوای سئو ی شما در بخش های مشخص بالای لیست جست و جو نمایش داده شود باید :
مطمئن باشید که سیاست های مطلب گذاری را رعایت کرده باشید .
اخیرا ، گوگل سایت ها و مطالب مختلفی را که می توانند در بخش featured snippets قرار گیرند ، امتحان می کند .
این کار نگرانی ها را در مورد عدم نمایش سایت ها افزایش داده است .
همچنین نگرانی ها را درباره لیست سیاه قوت بخشیده است .
ما از گوگل درخواست کردیم که سیاست های محتوا گذاری سئو را شفاف کند .
همچنین خواستیم که به ما بگوید چه نوع مطالبی در این بخش قرار می گیرند .
درخواست دادیم که مشخص کند مطالب را چگونه پیدا می کند و چگونه تشخیص می دهد آن مطلب برای این مکان مناسب نیست .
featured snippets به طور کلی بخش هایی از محتویات سئو ی سایت منبع هستند که از صفحات سراسر وب به دست آمده اند .
گوگل ده مورد از سایت های سئو شده را در یک صفحه نشان می دهد .
این بخش بالای این موارد قرار می گیرد .
این بخش ها می توانند به صورت پاراگرافی باشند یا عکس ، لیست ، جدول و ... داشته باشند .
هدف آن ها ارائه یک پاسخ مختصر به عبارت جست و جو شده است .
این مورد می تواند توسط کاربر خوانده شود یا توسط دستیار گوگل بلند خوانده شود .
حدود یک سال پیش ، گوگل یک راهنمای جامع در مورد این موضوع منتشر کرد .
گوگل موارد لیست زیر را در این بخش سئو نشان نخواهد داد :
در محتویات سئو ی مورد آخر ، گوگل سیستم ها را به طور خاصی طراحی کرده است که :
به طور کلی از محتویات Op-Ed در این بخش استفاده نشود .
این به آن معنی است که سایت ها و صفحاتی که حاوی مطالب با کیفیت هستند ، اما شامل بحث های عمومی هستند در این بخش جایی ندارند .
مرحله کنونی که در آن قرار داریم ، ورود به طراحی سایت 3.0 است .
این مرحله هم اکنون دارد اتفاق می افتد .
متاسفانه بسیاری از سایت ساز ها آماده طراحی سایت های مدرن نیستند .
ما باور داریم اقدام فوری باید انجام شود که پیشرفت روند طراحی سایت را از متوقف شدن دور کند .
این تغییرات باید در مسیر درستی انجام شود .
انواع مختلفی روش وجود دارد که چگونه سایت ساز ها را ساده کنیم و خلاقیت بیشتری به طراحی سایت اضافه کنیم .
اما همه این روش ها به اندازه کافی خوب نیستند .
ما موارد زیر را دنبال خواهیم کرد :
کمبود خلاقیت ، سایت ساز Wix و سایت ساز Gutenberg
کمبود خلاقیت
غیر ممکن است که این را باور کنیم .
اما گاهی اوقات توسعه دهندگان مسیر مخالفی را طی می کنند .
بعضی ابزار های تازه مد شده مثل Wix ADI ، سایت ساز GoDaddy و Mobirise قالب های آماده ی زیادی دارند .
کاربران فقط می توانند عکس ها و متن ها را تغییر دهند و مکان عناصر را نمی توانند تغییر دهند .
آیا توسعه دهندگان می خواهند که تمامی طراحی سایت ها یکسان باشند ؟
این چه نوع خلاقیت و پیشرفت در طراحی سایت است ؟
این درست است که این ابزار ها را به راحتی می توان استفاده کرد .
اما به همان اندازه شما نمی توانید طراحی سایت را تغییر دهید .
شاید برخی کاربران موافق سادگی بدون امکان تغییر طراحی سایت باشند .
اما هدف ما این است که ساده ترین سازنده را داشته باشیم و هم زمان ماکسیمم خلاقیت را در طراحی سایت داشته باشیم .
ما یک انقلاب برای نتیجه گیری در این ابزار ها داریم .
گوتنبرگ
در این جا یک مثال دیگر داریم .
همان طور که می دانید ، وردپرس یک ادیتور متن جدید به نام گوتنبرگ ارائه کرده است .
دلیل ظاهر این ادیتور چیست ؟
به نظر می رسد که توسعه دهندگان وردپرس می خواستند که یک ادیتور مقاله مثل سایت Medium.com ایجاد کنند .
همچنین آن ها می خواستند که ویژگی های ابزار هایی مثل Visual Composer را نیز داشته باشند .
آن ها به هر دو خواسته خود رسیدند :
یک ادیتور مقاله و یک سایت ساز ساده
به نظر می رسد که همه باید دوباره خوشحال باشند .
اما در حقیقت ، ما مخالف این موضوع را می بینیم .
کاربران این تغییر وردپرس را دوست نداشتند .
می توانید این مورد را در امتیاز افزونه ها در سایت وردپرس مشاهده کنید .
آپدیت اصلی جون 2019 برای تکمیل از گوگل پنج روز زمان گرفت .
همچنین آپدیت نمایش دامنه های متفاوت در لیست سئو نیز سه روز برای کامل شدن زمان نیاز داشت .
Danny Sullivan از شرکت گوگل تایید کرد که آپدیت اصلی سئو از 3 جون 2019 شروع شده بود و تا 8 جون ادامه داشت .
این آپدیت سئو پنج روز از گوگل زمان گرفت تا به طور کامل منتشر شود .
این پنج روز از 3 جون شروع و تا پایان 8 جون ادامه داشت .
این آپدیت های سئو کمی زمان بر هستند .
دلیل آن هم مشخص است :
گوگل سرور ها و دیتا سنتر های زیادی در سراسر جهان دارد .
پس قطعا برای آپدیت تمامی آن ها به زمان نیاز دارد .
5 روز آن هم برای آپدیت سئو یی مانند این ، به نظر زیاد نمی آید .
آپدیت های قبلی سئو هفته ها یا بیشتر زمان می بردند .
ما جواب Danny Sullivan را در مورد سوال خود که از وی پرسیده بودیم برای شما آورده ایم :
آپدیت اصلی سئو هم اکنون تکمیل شده است .
ما آخرین اطلاعات را در مورد این آپدیت سئو برای شما منتشر کردیم .
البته آن زمان هنوز این آپدیت در حال انتشار بود .
Heck ، حتی سایت های خبری بزرگ مثل DailyMail و اکنون CCN در میان میلیارد ها سایت دارند می گویند که :
این آپدیت سئو چه تاثیر بدی روی آن ها داشته است .
ما داریم تلاش می کنیم اطلاعات بیشتری را در مورد این آپدیت به دست آوریم .
اطلاعات جدید را به زودی در روز های آینده منتشر می کنیم .
فقط در ذهین داشته باشید ، خیلی از این اطلاعات و عکس هایی که به شما می دهیم اطلاعات ناقصی به شما می دهند .
اطلاعات کامل از تاثیر این آپدیت سئو هرگز با استفاده از این عکس ها به دست نمی آید .
در مورد آپدیت های پاندا و پنگوئن برای سئو قطعا به شما اطلاع داده خواهد شد .
دلیل آن هم این است که این دو مورد قابل اطلاع رسانی هستند .
بلافاصله بعد از انتشار آپدیت اصلی جون 2019 ، آپدیتی تحت عنوان " نمایش دامنه های متفاوت " در سئو اتفاق افتاد .
آپدیت اصلی از 3 جون تا 8 جون ادامه داشت در حالی که آپدیت نمایش دامنه های متفاوت از 4 تا 6 جون منتشر شد .
وقتی گوگل آپدیت های بزرگ تری را منتشر می کند ، دانستن شروع و پایان این آپدیت های سئو مفید است .
مفید بودن آن هم به خاطر این است که می توانید افزایش و افت ترافیک سئو ی سایت خود را مشخص کنید .
این بازه زمانی به ما کمک می کند که متوجه شویم یک سایت توسط یک الگوریتم سئو آسیب دیده است یا نه !
به ما کمک می کند تا ایرادات تکنیکی یا ابرادات دیگر را پیدا کنیم .
وقتی که آپدیت ها شروع می شوند ، خیلی سخت تر است که متوجه شویم و آن را بررسی کنیم .
اما سئو کاران ماهر باید سریع متوجه آن ها شوند و دریافت کنند که در یک زمان چه تاثیری روی چه سایتی می گذارند .
وب مستران محتویات صفحات طراحی سایت را در ادیتور های متنی ویرایش می کردند .
آن ادیتور ها اجازه می دادند که از کد های HTML استفاده کنند .
در اکثر اوقات ، آن ها کد رنگ های مناسب ، پر کردن اتوماتیک فرمت کد ها و هایلایت کردن ارور ها در کد های HTML انجام می دادند .
مرحله اول خارج شدن از این ادیتور های متن و ورود به ادیتور های ویژوال برای طراحی سایت بود .
مرحله دو ، شروع فعالیت سیستم های وبلاگی مثل وردپرس ، جوملا و ابزار های طراحی سایت بود .
از جمله ی آن ها می توان به Artisteer اشاره کرد .
مردم قالب های زیادی را با Artisteer طراحی کردند .
اما در طی چند سال ، طراحی سایت هایی که با Artisteer انجام شده بودند از رده خارج شدند .
سایت ساز های محبوب و افزونه های وردپرسی منتشر شدند .
از جمله آن ها می توان به Webflow ، Visual Composer ، Elementor ، Divi و ... اشاره کرد .
اکثر آن ها بر پایه بوت استرپ برای طراحی سایت ساخته شده اند .
این ابزار براس طراحی سایت 2.0 مناسب هستند .
چه چیزی را برای طراحی سایت 3.0 کم دارند ؟
این افزونه های وردپرسی و سایت ساز قابلیت جایگذاری دلخواه عناصر و مرتب کردن دلخواه آن ها را ندارند .
همچنین آن ها سادگی و راحتی ابزار های طراحی گرافیکی را ندارند .
جیزی که طراحان برای طراحی سایت نیاز دارند .
اخیرا بوت استرپ طراحی سایت صفحه اصلی خود را تغییر داده است .
همان طور که مشاهده می کنید گویا نوعی طبقه بندی خاص دارد .
احتمالا بوت استرپ دارد روی قرار گیری عناصر در مکان دلخواه کار می کند .
در این جا مثال های دیگری نیز در طراحی سایت هست .
اگر طراحان بخواهند فضای خالی اضافه کنند باید عناصر خالی و ردیف های خالی اضافه کنند .
برای این که در طراحی سایت عناصر روی یکدیگر قرار گیرند ، باید margin های منفی به عناصر اختصاص دهند .
این کار ها طراحی سایت را از کار که باید سرگرمی باشد به یک کار حوصله سر بر تبدیل می کند .