استفاده از قانون یک سوم برای صفحه آرایی با استفاده از گرید (Grid)

طراحان، همواره در رابطه با ساختارهای گرید یا شبکه مانند صحبت می کنند. محبوبیت این ساختارها به دور از تعجب نیست؛ زیرا گرید ها مانند پایه و استخوان بندی تمامی پروژه هایی است که مربوط بهطراحی سایت می باشند.


اما استفاده از قانون یک سوم - یک گرید مبتنی بر ریاضی - برای طراحی سایت هایی که قدمت آن ها به هزاران سال می رسد چگونه است؟ آیا طراحان تا به حال به این مورد فکر کرده اند؟

پاسخ این سوال باید مثبت باشد.

قانون یک سوم مسئله ای سیار مهم در بخش گرید می‌باشد؛ که می‌تواند چگونگی نگاه مردم به تصاویر، وب‌ سایت‌ها و سایر اطلاعات بصری را توصیف کند و توضیح دهد. انجام این کار، چه به صورت غریزی و چه از روی قصد، حتمی است و تقریباً تمامی افرادی که به یک تصویر نگاه می‌کنند، تصویر مورد نظر را با استفاده از تئوری که پشت این گرید وجود دارد تحلیل می‌کنند.

قانون یک سوم چیست

قانون یک سوم دارای سه فریم یا چهارچوب در قسمت عرض و سه فریم یا چهار چوب در قسمت طول می باشد که می تواند بر روی یک تصویر قرار بگیرد و به طراحان، اطلاعات زیادی در رابطه با چگونگی جهت‌گیری چشم ها هنگام نگاه کردن به یک تصویر یا طراحی سایت خاص منتقل کند. گرید به طراحان و علی‌الخصوص عکاسان کمک می‌کند تا بتوانند چگونگی و جهت نگاه شخص به یک تصویر را درک کنند.

تمامی بلوک ها در قانون یک سوم دارای یک اندازه می باشند (9 بلوک در کل)؛ اما این بلوک ها می توانند بسته به پروژه موردنظر، دارای اندازه و شکل های متفاوت باشند. تمامی بلوک ها یا کل گرید، تمامی پروژه یا شبکه کامل را مورد پوشش قرار می دهند یا می توانند بر روی یک تصویر کامل یا اسکرین شات قرار بگیرند.

فواید گرید

این گرید، در چندین نکته مهم کمک بزرگی به طراحان می کند که این نکته ممکن است کمی باعث تعجب شما باشد.

سوی نگاه، هنگام نگاه کردن به طرحی خاص معمولا از سمت بالا به پایین و سپس از چپ به راست می باشد.

بهترین طراحی سایت ، به معنای طراحی سایت متقارن نیست. بیشترین مکان بازدید شده در نگاه به یک طراحی سایت ، با توجه به قانون یک سوم، قسمت داخلی گوشه پایین بلوک بالایی می باشد.

حتی اگر درهنگام طراحی سایت ، قانون یک سوم را در ذهن خود در نظر نمی گیرید، این قانون همچنان قابل اجرا است.

تمرکز

به این فکر کنید که چگونه این اصول می‌تواند در طراحی سایت شما مورد استفاده قرار بگیرد. هر کاربر بر روی قسمت های داخلی گرید قانون یک سوم تمرکز می کند. بخش کانونی شماره یک، تقاطع یا قسمت داخلی بخش بالای گرید و سمت چپ آن می باشد - 41% چشم ها در این قسمت توقف می کنند و به این قسمت از تصویر یا صفحه نگاه می کنند. این امر باعث می‌شود این بخش یا مکان از تصویر، بهترین قسمت برای قرار گیری لوگو یا سایر اطلاعات کلیدی و مهم باشد.

پس از قرارگیری نگاه ها به این سمت، چشم ها به تقاطع یا بخش داخلی زیرین این قسمت منتقل می‌شوند - سپس کاربران، تقاطع قسمت داخلی بالا و سمت راست این بخش را نگاه می کنند و در آخر به تقاطع یا قسمت داخلی پایین و سمت راست آن خیره می‌شوند. بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که کمتر از 15 درصد افراد بر روی قسمت یک سوم پایینی صفحه تمرکز می کنند؛ طراحان باید به این نکته توجه کنند و به مکان قرارگیری اطلاعات نیز حساسیت خاصی نشان دهند.


منبع : http://generalinfo1.parsiblog.com/Posts/44/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.