رابط کاربری مترو (Metro User Interface) - قسمت سوم

به عنوان مثال، یکی از شاخص ترین ویژگی های رابط کاربری در طراحی سایت ، این است که قسمتی از عنوان صفحه بعدی در سمت راست صفحه نمایش نشان داده می شود.


در مفهوم مترو، نقش بسیار مهمی به انیمیشن اختصاص داده شده است. این انیمیشن باید قابلیت این را داشته باشد تا کاربران را در طراحی سایت سرگرم کند و رابط کاربری زیبا و متحرک با قرار دادن جلوه های ویژه، تجربه خوبی را برای کاربران خلق می کند. انیمیشن باعث می شود رابط کاربری همچنان پویا و فعال باشد و شرکت مایکروسافت شدیدا بر این ایده خود معتقد است.

برای مثال، شاخص های فعال و دکمه ها باید هنگامی که کاربران آن ها را لمس می کنند سریعاً پاسخ دهند: این دکمه ها باید نوسان داشته باشند یا فشار داده شوند. انتقال از صفحه ای به صفحه دیگر در طراحی سایت باید با اثر متحرک انجام شود (اما طراحان نرم افزار، حتی کسانی که با نرم افزار اصلی کار می کنند اغلب این ایده را نادیده می گیرند).

این سیستم، انواع بسیاری از انیمیشن های بسیار جالب را ارائه می‌دهد.

به عنوان مثال، در سرویس گیرنده ایمیل، هنگام انتقال از پوشه صندوق یا Inbox به پیام خاص، شاهد این انیمیشن ها خواهیم بود و نام فرستنده و موضوع پیام از صفحه نمایش ناپدید نمی شود؛ بلکه به نظر می‌رسد نام آن ها بر روی صفحه نمایش پرواز می کند. هنگامی که بر روی دکمه ارسال کلیک می‌کنید، پیغام ارسال شده کاهش پیدا می‌کند و به سمت بالای صفحه نمایش انتقال داده می شود.

به هرحال، انیمیشن توسط سیستم های مختلف در طراحی سایت به کار گرفته می شود، یعنی قبل از آن، توسعه دهندگان مجبور بودند انیمیشن های مورد نظر را خلق کنند و آن ها را به صورت دستی ایجاد کنند، اما هم اکنون تنها کافی است تا نوع انیمیشن مورد نظر را به سیستم اعلام کنند و اغلب عملیات به صورت خودکار انجام می شود. این کار باعث می شود که زندگی توسعه دهندگان تا حد زیادی راحت تر از پیش شود، گرچه این کار باعث می‌شود برخی انیمیشن های سفارشی غیر ممکن به نظر برسد.

انیمیشن در طراحی سایت وظایف دیگری نیز دارد. انتقال های متحرک، هنگامی که سیستم نیاز به پردازش دستورات کاربر دارد. در حالت ایده آل، اگر انیمیشن به خوبی طراحی شده باشد، هنگام انتقال از صفحه ای به صفحه دیگر، به دلیل وجود انیمیشن زیبا، کاربران متوجه گذر زمان بین این دو انتقال نخواهند شد.

شرکت مایکروسافت توصیه هایی در رابطه با کپی کردن اشیا و افکت ها از دنیای واقعی درون رابط‌ کاربری مجازی دارد، اما در عوض پیشنهاد می‌کند تا صاحبان وب سایت از فرصت ها و امکانات فضای مجازی به طور فعال تر استفاده کنند. بنابراین، آیکونوگرافیک ها و اینفوگرافیک ها برای رابطه کاربری مترو در طراحی سایت ارتقا یافته است.


منبع : http://generalinfo1.parsiblog.com/Posts/106/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.