قوانین جدید پیمایش (Scrolling) در طراحی وب

مسئله‌ای که روزی به عنوان تابو در طراحی سایت شناخته می شد، مجدداً به عنوان یکی از محبوب‌ترین تکنیک های سالهای اخیر شناخته شده است؛ زیرا کاربران علاقه ی خود را به وب سایت هایی که اسکرولینگ را امری ضروری می دانند، نشان داده اند. عملیات اسکرولینگ، در حال بازسازی خود به عنوان یکی از عناصر اصلی تعامل در طراحی سایت است - که این عبارت به آن معناست که طراحان باید قوانین جدید اسکرولینگ را بیاموزند.


در این قسمت، تغییرات و تولد جدید اسکرولینگ را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد، مزایا و معایب آن را مورد بحث قرار خواهیم داد و برخی روش های سریع و خلاصه شده این تکنیک را معرفی خواهیم کرد.

چرا اسکرولینگ مجدداً متولد شده است؟

پاسخ آن ساده است، دستگاه‌های موبایل!

از زمانی که استفاده از دستگاه های موبایل از کامپیوتر های قدیمی پیشی گرفته است، طراحان همواره به دنبال راهی برای تطبیق طراحی سایت ها بر روی دستگاه های تلفن همراه هستند. از آن جایی که هر روز تعداد کاربران این دستگاه ها بیشتر می‌شود، اسکرولینگ به امری ضروری تر تبدیل شده است: هرچقدر صفحه نمایش کوچک تر باشد، اسکرول یا پیمایش، طولانی تر می شود.

اما عوامل دیگری نیز در این امر دخیل است. امروزه دسترسی به اینترنت با سرعت بالا، تقریباً در تمامی اماکن امکان پذیر است و این امر باعث می شود عملیات اسکرولینگ راهی سریع تر برای دسترسی به اطلاعات باشد و مزایای بیشتری نسبت به کلیک کردن بر روی صفحه ها داشته باشد. رشد بی وقفه شبکه های اجتماعی نیز از جمله عوامل تاثیر گذار بر پیدایش مجدد اسکرولینگ در طراحی سایت است: زیرا عملیات اسکرولینگ باعث دسترسی سریع تر و بهتر به محتوایی می‌شود که توسط کاربران تولید شده است. (User Generated Content)

ارتباط با عوامل دیگر

همان طور که در راهنمایی طراحی سایت در سال 2015 و 2016 توضیح داده شد، اسکرول طولانی (Long Scrolling) در کنار طراحی سایت تکامل یافت و هنگامی که این دو با یکدیگر ترکیب می‌شوند، تکنیک‌های ایجاد شده به شما امکان می دهد تا برای کاربران، تعداد بی شمار محتوا تولید کنید؛ که این نوع محتوا برای وب، به خصوص دستگاه‌های تلفن همراه عالی است.

به علاوه، دکترین (دکترین (به لاتین: Doctrina) مجموعه ای از باورها، رهنمودها و آموزه های توصیفی است به شرط آنکه برای مقصودی عملیاتی سازمان یابند و نقش راهنما و چهارچوب را بازی کنند. دکترین، فراتر از راهبرد و بنابراین فراتر از سیاست و خط مشی است.دکترین ها به ناچار دیر یا زود از ایدئولوژی ها زاده می شوند) فوق العاده‌ای که پیش از این اسکرولینگ را اجرا می‌کرد، در حال حاضر به عنوان یک اسطوره در طراحی سایت شناخته شده است.

نتایج به دست آمده

در حقیقت، طبق مطالعات انجام گرفته، کاربران توجه زیادی به اسکرولینگ نشان نمی‌دهند. در واقع کاربران ترجیح می‌دهند به جای رویارویی با وب سایتی که تمامی اطلاعات و قسمت های آن در ردیف بالای وب سایت قرار گرفته است، با وب سایتی مواجه شوند که اطلاعات و بخش‌های مختلف آن در قسمت های صحیح خود قرار گرفته است و کار کردن با آن طراحی سایت بسیار راحت است. البته، یکی از دلایلی که باعث محبوبیت اسکرولینگ پیشین شد، این بود که اسکرولینگ در واقع تنها روش و الگوی طراحی سایت پس از پیشرفت های انجام گرفته در جاوا اسکریپت و سی اس اس بود؛ زیرا قبل از آن، استفاده از عملیات اسکرولینگ به آسانی امروز نبود. همان طور که می‌توانید تصور کنید، وب سایتی که با اطلاعات و نوشته های زیادی که توسط تصاویر تصادفی پر شده است، رابط کاربری بسیار جذابی ندارد و گیرا نیست!


منبع : http://generalinfo1.parsiblog.com/Posts/84/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.