رابط کاربری مترو (Metro User Interface)

(مترو یک نام کد داخلی برای زبان طراحی مبتنی بر نقاشی خط است که توسط مایکروسافت ابتدا برای استفاده در ویندوز فون 7 ایجاد شده بود. اولین استفاده از چهارچوب مترو مانند نقاشی خط به مایکروسافت انکارتا 95 و اِم اِس اِن 2 برمی گردد که سپس در محصولاتی مانند ویندوز مدیا سنتر و زون نیز استفاده شد. سپس چهارچوب مترو در سیستم عامل موبایل مایکروسافت (ویندوز فون)، داشبورد بروزرسانی ایکس باکس 360 و ویندوز 8 تکامل یافت.


یک نسخه از خانواده فونت Segoe با نام Segoe WP که به طور اختصاصی تولید شده، به عنوان فونت اصلی همه عناصر تایپوگرافی طراحی سایت استفاده می‌شود. مایکروسافت در نمایشگاه کامپیوتکس تایید کرد که ویندوز 8 از رابط کاربری مترو الهام خواهد گرفت. مایکروسافت همچنین اصول طراحی مترو را به محصولات و سرویس‌هایی نظیر ایکس باکس 360 و ویندوز لایو برای یکپارچه سازی و متمایز کردن رابط کاربری محصولات و سرویس‌هایش اضافه کرد.)

سبک جدید رابط کاربری مترو، یکی از کلیدی ترین و مهم ترین ویژگی های ویندوز فون 7 است. در حال حاضر، اغلب افراد می دانند که این رابط کاربری، توسط مایکروسافت در تمامی محصولات مورد استفاده قرار می گیرد، که فلگشیپ (Flagship) ویندوز 8 نیز از این قاعده مستثنا نیست. بنابراین، رابط کاربری مترو در طراحی سایت برای مدت زمان طولانی وجود خواهد داشت و بهتر است که دقیق تر به آن بپردازیم و بیش از قبل آن توجه کنیم.

ویژگی های این رابط کاربری

اصول کار، ساختار، دستورالعمل ها و مشخصه های پایه.

مترو، موارد استفاده و ...

مترو را می توان به عنوان زبان طراحی مایکروسافت تعریف کرد. این رابط کاربری، مفهوم و طرحی جدید است که به جهت تغییر ساختار و سیستم اجرایی صورت گرفته است و همچنین به عنوان طرحی برای تعامل بین کاربران و دستگاه الکترونیکی تعریف می شود.

اصول پایه ساختاری و ظاهری آن از سیستم های اطلاعاتی گره های (Node) حمل و نقل قرض (تعامل چندین عضو مختلف برای بهبود و انجام کامل مراحل انتقال) گرفته شده است. عناصر گرافیکی و نوشته های این سیستم به شرایط خاصی نیاز دارند: قابلیت خوانایی بسیار بالا و قابلیت بصری اطلاعات دریافتی، عدم وجود مزاحمت ها و حواس پرتی های غیرضروری، مشاهده ی واضح و روشن تمامی عناصر خارجی.

در حالت ایده‌آل ، فردی که طراحی سایت می کند باید توانایی این را داشته باشد که به سرعت و به وضوح تمامی اطلاعاتی که در آن ارائه شده است را به درستی درک کند و تمامی اطلاعات و علائم را بپذیرد و اقدامات لازم را انجام دهد. ظاهر آن باید لذت‌بخش، واضح و به نفع کاربر باشد. برای بیش از ی کسال، نمایندگان شرکت مایکروسافت دائماً درباره ی مفهوم و ویژگی های رابط کاربری جدید مشورت کرده اند.

با توجه به این که سخنرانی های متخصصین در این زمینه بسیار شبیه به یکدیگر هستند، اطلاعات دریافتی با دقت تمام تهیه شده و توسط شرکت‌های دولتی به تأیید رسیده است و از طرفی دیگر، در دنیای مدرن، این امر کاملا طبیعی و رایج است. با وجود این رابط کاربری، شنوندگان ارتباط خود را با طراحان و نویسندگان از دست می دهند؛ بلکه آنها تنها یک کپی را مشاهده می کنند. مردم همواره سعی می کنند تا این امر را با برگزاری سخنرانی های زنده با نویسندگان برقرار نگه دارند. بنابراین، شرکت مایکروسافت ترجیح می دهد رابط کاربری جدید خود را با شعار " زبان جدید طراحی" معرفی کند.


منبع : http://generalinfo1.parsiblog.com/Posts/67/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.