شناخت سهولت یادگیری (learnability) برای طراحی وب: راه حل ها و بهترین روش ها

طراحی سایت قابل یادگیری سخت تر از چیزی است که به نظر می رسد. هدف در اینجا مطابقت وب سایت با UX استاندارد است که بازدید کننده ها بتوانند به اسانی وب سایت را درک کنند.


طراحان اپلیکیشن های موبایل از طریق onboarding (که به افزایش زمان ماندن کاربر در سایت و استفاده از ان گفته می شود و باعث می شود کاربران رابط کاربری طراحی سایت را یاد بگیرنند) به این هدف می رسند. اما وب سایت ها همیشه نمی توانند اموزش های طولانی برای اموزش رابط کاربری (یادگیری نحوه ی استفاده از وب) ارائه کنند.

بیایید نگاهی به سهولت یادگیری و چگونگی به کار بردن تکنیک های ان برای طراحی سایت بیاندازیم. اکثر بازدید کننده ها می دانند چگونه در وب سایت جست و جو کنند بنابراین سهولت یادگیری در مورد ساختن رابط کاربری قابل یادگیری نیست بلکه پیروی از قوانین و قراردادها به منظور سهولت استفاده از سایت می باشد.

چرا سهولت یادگیری مهم است؟

کاربران وقتی که یاد می گیرند چگونه از یک رابط کاربری طراحی سایت استفاده کنند بیشتر جذب ان می شوند. از طرف دیگر، انها از رابط های کاربری که بسیار پیچیده هستند دوری می کنند.

هدف از طراحی سایت بر اساس سهولت یادگیری افزایش ماندگاری کاربران است. شما می خواهید به انها کمک کنید که استفاده از وب سایت شما را به سرعت یاد گرفته تا به استفاده از ان ادامه دهند. از این طریق شما کاربران تکراری بیشتری جذب می کنید و میانگین بازدید صفحه ای شما کم تر می شود.

طراحی تعاملی باید قابل یادگیری و اسان باشد یا حداقل نباید مستلزم اموزش رابط کاربری به کاربران توسط طراحان باشد. اما اموزش برای نرم افزار های پیچیده مانند فوتوشاپ لازم است ولی یک وب سایت نرم افزار پیچیده نیست. برای مثال، همه وب سایت امازون را می شناسند. این وب سایت پر از هزاران طبقه بندی مختلف و میلیون ها محصول است. با این همه محتوی انتظار می رود که این وب سایت یک فاجعه باشد. با این وجود جست و جو و چرخیدن در امازون واقعا سخت نیست. چرا؟

زیرا امازون بر سازه های مرتبط و مناسب برای کمک به درک رابط کابری طراحی سایت تمرکز می کند. با وجود عناصر صفحه ی پیچیده بیشتر همیشه نیاز به اتکا بر روش های همیشگی برای یادگیری استفاده از وب نیست. برای مثال توییتر از راهنمایی های کوچک وقتی که روی برخی عناصر در UIنگه می دارید استفاده می کند.

هدف انها از این کار تقویت کردن تعامل کاربر و کمک به استفاده کردن انها از توییتر می باشد. این روش یک راه گارانتی شده برای افزایش استاندارد های کلی کاربر و میزان نگهداری کاربران است.

با دانستن اینها، بیایید به تعداد کمی تکنیک برای سهولت یادگیری وب سایت بپردازیم.

اشنایی با تکنیک ثبات گونه ها

همان گونه که میدانید یک رابط کاربری ثابت برای یک طراحی سایت خوب ضروری می باشد. به این معنی که طراحان باید از عناصر صفحه ی متداول که کاربران با انها اشنا هستند، استفاده کنند و انها را در دراز مدت یکسان نگه دارند.

برخی از عناصر خاص باید در یک مکان در هر صفحه باقی بمانند. برای مثال ناوبار سایت، لوگو و مکان محتوای اصلی باید به اسانی قابل دسترسی باشند.

اما اپلیکیشن های پیچیده تر باید فراتر از محتوای اطلاعاتی بروند. برای مثال Dropbox را در نظر بگیرید که از زمان راه اندازی ان به طور اساسی یکسان باقی مانده است. وقتی کاربران رابط کاربری Dropbox را یاد می گیرد دیگر نیازی به یادگیری دوباره ی ان پیدا نمی‌ کنند. که این موضوع هدف ثبات گونه ها است. وقتی که کسی برای بار دوم وارد Dropbox می شود از قبل با استفاده از ان اشنا هست و وقتی که برای مدتی از ان استفاده می کند با UI ان اشنا شده و از ان انتظار دارد که یه یک روش یکسان عمل کند.


منبع : http://generalinfo1.parsiblog.com/Posts/56/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.