نکاتی در مورد طراحی سایت

تایپوگرافی

طراحان وب ممکن است تعداد محدودی از انواع فونت های ظاهری متن را که در یک سبک هستند به جای تعداد مختلفی از فونت های ظاهری انتخاب کنند. اکثر مرورگر ها تعداد خاصی از فونت های معروف را شناسایی میکنند؛ بنابراین طراحان برای جلوگیری از مشکل اکثرا از ان ها استفاده می کنند. دانلود فونت ها بعدا در فونت های نمونه ی CSS3 قرار گرفت و از ان زمان در Safari 3.1، Opera 10 و Mozilla Firefox 3.5 اجرا شده است. این موضوع متعاقبا علاقه ها را به تایپوگرافی وب و دانلود فونت ها افزایش داد.

اکثر طراحی سایت ها فضای اضافی دارند تا متن ها را در قالب پاراگراف بندی در بیاورند و از متن های وسط چین شده جلوگیری کنند.

انیمیشن های متحرک

طراحی UI و طراحی ظاهری صفحه تحت تاثیر استفاده از انیمیشن های متحرک قرار می گیرند. انتخاب استفاده از این انیمیشن ها به مخاطب های وب سایت مورد نظر بستگی دارد. ممکن است استفاده از انیمیشن های متحرک در وب سایت های تفریحی و سرگرمی انتظار رود اما مخاطب های یک وب سایت با مطالبی جدی و رسمی تر(مانند کار و حرفه، اجتماعی و دولتی) ممکن است استفاده از انیمیشن ها را غیر ضروری و گیج کننده بدانند(مگر اینکه به هدف تئزینات و سرگرمی به کار رفته باشند).

اما این موضوع به معنای استفاده نکردن از انیمیشن های متحرک و ویدئو های مرتبط با متن حتی برای محتوا های جدی نیست. در هر صورت، طراحی انیمیشن های متحرک می تواند باعث ایجاد تفاوت های بصری مؤثر و یا گیج کننده شود.

انیمیشن های متحرکی که به دست بازدید کننده های سایت اغاز نمی شوند باعث بروز مشکلات دسترسی پذیری می شوند. استاندار های دسترسی پذیزی کنسرسیوم جهانی وب مستلزم توانایی بازدید کننده در غیر فعال کردن انیمیشن ها می باشد.

کیفیت کد ها

از نظر طراحان وب، مطابقت داشتن با استاندار ها عمل شایستی است. معمولا این کار با یک شرح از عملکرد خاص هر عنصر انجام داده می شود. عدم تطابق با استاندار ها باعث غیر قابل استفاده شدن و ارور دادن وب سایت ها نمی شود اما تطابق با انها می تواند باعث سازگاری سایت با شکل درست صفحات به منظور سهولت در خوانده شدن و تناسب عناصر کدنویسی شده (شامل ارور های کد ها و اطمینان از به درستی شناخته شدن ID ها و class ها) شوند.

گاهی اوقات به ‌صفحاتی که کد نویسی مناسبی ندارند tag soup (کد نویسه غیر قابل فهم- بیشتر شبیه کدهای سمت سرور) گفته می شود. استاندار سازی بر اساس W3C فقط وقتی ممکن است که بیان DOCTYPE (نوع سند) به درستی انجام شده باشد که برای هایلایت کردن ارور ها در کدنویسی به کار می رود. سیستم ارورها و جاهایی که با استانداردهای طراحی سایت سازگاری ندارند را شناسایی می کند. این خطاها می توانند توسط کاربر در اینده اصلاح شوند.

محتوای تولید شده

وب سایت ها به دو روش تولید می شوند: استاتیکی و دینامیکی

وب سایت های استاتیکی

یک وب سایت که به صورت استاتیک طراحی شده یک فایل منحصر به فرد برای همه ی صفحات سایت ذخیزه می کند و هر دفعه ای که یک کاربر صفحه خاصی را باز می کند، محتوای یکسانی نشان می دهد. این محتوی در طی طراحی سایت تنها یک بار تولید می شود. معمولا این ویژگی به صورت دستی نوشته می شود. اگر چه برخی از سایت ها هم مانند وب سایت های دینامیک از یک پروسه ی ساختاری اتوماتیک استفاده می کنند که اطلاعات نهایی ان ها به طور طولانی مدت به صورت صفحات کامل ذخیره می شود. این وب سایت های استاتیک که به طور اتوماتیک ساخته می شوند با تولید کننده هایی همچون Jekyll و Adobe Muse در سال 2015 فراگیر شدند.


منبع : http://generalinfo1.parsiblog.com/Posts/32/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.